قلب

قلب یکی از اعضای حیاتی بدن انسان است که وظیفه اصلی آن فراهم کردن آب و هوا و مواد مغذی به تمام بدن است. قلب دار

توسط مدیر سایت در 14 آذر 1402

قلب یکی از اعضای حیاتی بدن انسان است که وظیفه اصلی آن فراهم کردن آب و هوا و مواد مغذی به تمام بدن است. قلب دارای دو بخش اصلی است: بخش راست و بخش چپ، هر کدام از این بخش‌ها در آن نقش مخصوص خود را بازی می‌کنند.

بخش راست قلب وظیفه جمع آوری خون از سر و ران، و ارسال آن به لگن و ریه دارد. بعد از ارسال خون به ریه، اکسیژن مورد نیاز برای بدن گرفته شده و کربن دی اکسید تولید شده توسط بدن از بین می‌رود. سپس خون به بخش چپ قلب هدایت می‌شود تا با استفاده از سیستم عروقی بدن، به اعضای دیگر بدن انتقال یابد.

بخش چپ قلب نیز خود دارای سه بخش مجزا است؛ بخش بالایی قلب که تحت عنوان دهلیز چپ شناخته می‌شود و وظیفه گرفتن خون از رگ‌های وریدی به سمت این عضو دارد. مهمترین بخش قلب، بخش وسطی یا بطن چپ قلب است که وظیفه پمپاژ خون به تمامی نقاط بدن را برعهده دارد. بعد از انتقال خون به سایر اعضای بدن، خون به شکل وریدی به بخش بالایی چپ قلب باز می‌گردد تا دوباره به سیکل خود ادامه دهد.

دنده‌های قلب نیز بسیار دقیق و سریع هستند. نرخ ضربان قلب برای انسان‌های سالم، در هنگام استراحت حدود 60-100 ضربه در دقیقه است. این مقدار در هنگام تغییراتی از جمله ورزش، تنفس عمیق، تنش روحی، تغییر دمای بدن و ... ممکن است بالا یا پایین تر از این مقدار بشود. در صورتی که ضربان قلب بیش از حد معمولی کم یا زیاد شود، نشانه اموری جدی در بدن انسان خواهد بود و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.



انواع بیماری‌های قلبی (قلب، بیماری قلبی)

بیماری‌های قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جهان محسوب می‌شوند که می‌توانند در هر سن و جنسیتی رخ دهند. به طور کلی، بیماری‌های قلبی به دو دسته بزرگ تقسیم می‌شوند: ناشی از اختلالات ساختاری قلب و ناشی از اختلالات عملکردی قلب.

در بیماری‌های ناشی از اختلالات ساختاری، قسمت‌های مختلف قلب مانند بخش‌های شریانی، صمام‌ها و کیفیت خود را از دست می‌دهند. نتایج طبیعی این اختلالات ممکن است به عنوان عدم توانایی قلبی، پرفشاری شریانی و افتادگی صمامی حاصل شوند.

بیماری‌های قلبی عملکردی، ناشی از عدم کارایی قلب در پمپاژ خون به سایر اندام‌ها هستند. در این بیماری‌ها، قلب اوزان اضافی در مواجه با بار کاری بالا و چرخه قوی محتاج می‌شود و در نتیجه، عملکرد آن ضعیف می‌شود. بعضی از علایم این بیماری افزایش ضربان قلب و اشکال مربوط به گرفتگی نفس هنگام فعالیت بدنی می‌باشد.

عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی شامل سابقه خانوادگی، عادات غذایی ناسالم، کم‌تحرکی، سن بالا و وضعیتی مانند دیابت می‌باشند. برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، تغییر سبک زندگی، مصرف یک داروی کنترل فشار خون و مراجعه به پزشک برای مشکلات قلبی می‌تواند مفید باشد. همچنین، جهت درمان بیماری‌های قلبی، درمان‌های دارویی، جراحی و فیزیکوتراپی به کار گرفته می‌شود.



علائم و نشانه‌های اختلالات قلبی (قلب، اختلالات قلبی)

اختلالات قلبی به دلایل مختلفی مثل عدم تغذیه مناسب، فشار خون بالا، عدم فعالیت بدنی، سن بالا، دخانیات و ... ممکن است به وجود آیند. به عنوان یک پزشک همیشه باید به بیماران توجه داشته باشکه هرگونه تغییراتی در رفتار قلب باعث ایجاد شک در بیمار شود و باید به صورت سریع مورد بررسی قرار گیرد.

علائم این اختلالات شامل درد در ناحیه سینه، سرگیجه، احساس خفگی، تنگی نفس، صدمه دیدن در نواحی گوش، گردن، دهان، فک و بغل قلب، تعریق، بیش از حد خستگی، فشار خون بالا و احساس ناطوری می‌باشند. در بعضی موارد ممکن است بیمار حتی آگاهی از این مسائل نداشته باشد و باید با بررسی دقیق شرایط بیماری تشخیص داده شود.

بسته به بیمار و شدت حالت، برای درمان این بیماری‌ها اقدامات مختلفی از جمله تغییر در شیوه زندگی، تمرینات ورزشی، مصرف دارو، عمل جراحی و ... قابل انجام هستند. بنابراین بهترین اقدام به منظور جلوگیری از ایجاد این اختلالات، مراقبت دقیق از سلامتی دل، تغذیه مناسب، مصرف داروهایی که به سلامتی قلب کمک می کنند و تمرینات ورزشی است. در مورد شناسایی علائم نیز باید به صورت دقیق و هوشمند حرکت کرد تا زمانی که همه این علائم کاملاً شناسایی شده و درمانی کامل انجام شود.



روش‌های تشخیص و درمان اختلالات قلبی (قلب، تشخیص اختلالات قلبی، درمان قلبی)

اختلالات قلبی یکی از بزرگ‌ترین عوامل مرگ و میر جهانی است که علل آن می‌تواند شامل عوامل ژنتیکی، ناشناخته، فشار خون بالا، دیابت، چاقی، سدیم بالا، مصرف الکل و سیگار باشد. با توجه به این امر، تشخیص و درمان اختلالات قلبی، بسیار مهم و ضروری است.

تشخیص اختلالات قلبی برای پزشکان، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این منظور، معاینه فیزیکی، شنوایی، ایچوکاردیوگرافی، خدمات آزمایشگاهی، رادیولوژی، الکتروگرام قلب، احیای قلب، فشارخونسنجی و سایر روش‌های تصویربرداری به کار می‌رود. این روش‌ها نیز بسته به موارد مختلف، ممکن است متفاوت باشند.

اختلالات قلبی با استفاده از درمان‌های متنوعی، مانند آنتی‌بیوتیک، دیورتیک، بتابلوکرها، داروهای استقلابی، ۳۴عوامل ضدآریتمی، داروهای دیگری که برای کاهش فشار خون معرفی می‌شوند، قابل درمان هستند. همچنین درمان‌های جراحی مانند منوپلاستی، کاتتریزاسیون، پیوند قلب یا تزریق شیار، ممکن است در برخی موارد برای درمان اختلالات قلبی موثر باشند که بسته به نیاز بسته به مورد، پزشک تصمیم گیری می‌کند.

به طور کلی، با توجه به اینکه اختلالات قلبی یکی از بیماری‌های شایع و خطرناک است، تشخیص و درمان صحیح آن، بسیار مهم و ضروری است. برای این منظور کافیست که بسته به شدت هر اختلال، روش‌های تشخیصی لازم در پزشکی با نظارت پزشک اعمال شود تا با مشاوره پزشک، بهترین درمان و راهکار برای هرین اختلال قلبی مشخص شود.



عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی (قلب، خطر برای بیماری قلبی)

بیماری‌های قلبی عوامل خطر زیادی دارند که باید آگاهی داشته باشیم. بیشتر افراد به دلیل داشتن چند عامل خطر در برابر بیماری‌های قلبی هستند. بیشترین عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عوامل مربوط به شیوه زندگی نامناسب، چربی خون بالا، فشارخون بالا، سیگار کشیدن، چاقی، نبود فعالیت بدنی، دیابت و سن می‌باشد.

مصرف غذایی نامناسب، بیشترین عامل خطر برای بیماری‌های قلبی است. هر چه غذایی که ما مصرف می‌کنیم با چربی بیشتر و شکر بیشتری تهیه شده باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر خواهد شد. از جمله غذاهایی که برای قلب بسیار مفید هستند، می‌توان به میوه و سبزیجات تازه، ماهی سفید، روغن زیتون و مغزهای خوراکی اشاره کرد.

فشار خون بالا عامل دیگری است که در بسیاری از بیماری‌های قلبی نقش دارد. هرچه فشار خون بالاتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد. سیگار کشیدن نیز می‌تواند به عنوان عامل خطر برای بیماری‌های قلبی به شمار رود. سیگار کشیدن تا درجه ای موجب افزایش فشار خون و تصلب شرایین خونی می‌شود.

چاقی نیز یکی از عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی است. بیش از چربی و کمبود آب و نداشتن فعالیت بدنی تمرکز بر تجزیه و هضم غذا می‌باشد. بنابراین، ورزش‌های مختلف، مثل پیاده روی، دویدن، شنا و بدنسازی به عنوان راهکار برای آباد کردن چاقی توصیه می‌شود. به علاوه، برای حفظ سلامتی قلب سالم، باید در مصرف مواد شیمیایی، الکل، نیکوتین و چربیهای اضافه خوراکی‌ها کاهش داده شود.



پیشگیری از بیماری‌های قلبی با سبک زندگی سالم (قلب، پیشگیری از بیماری قلبی)

امروزه بیماری‌های قلبی به عنوان یکی از مرگبارترین بیماری‌های جامعه شناخته می‌شوند. بسیاری از این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند و با توجه به آنچه که مصرف غذای خوب و سبک زندگی سالم و فعالیت بدنی منظم توصیه می‌شود، می‌توان بسیاری از این بیماری‌ها را پیشگیری کرد.

یکی از نکات مهم برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، انجام فعالیت بدنی منظم است. بهترین روش برای انجام فعالیت بدنی منظم، موانع را کاهش دادن و ورزش‌هایی که شامل فعالیت هایی مانند قدرتی، aerobic و و رزش‌های پرسرعت می‌شوند را انتخاب کردن می‌باشد. نیاز است که به علت اینکه فعالیت بدنی سبب تحریک قلب و محرک شدن عضلات گوناگونی از جمله عضلات قلبی، عضلات تنفسی، فعال شدن سیستم اعصابی و موارد دیگری همانند افزایش سیستم ایمنی و نیز افزایش سلامت جسمی و روحی می‌شود.

همچنین، استفاده از دارو‌هایی که توصیه می‌شود جهت کاهش ضربان قلب ، کاهش فشار خون، رفع چربی‌های خون و ... نیز می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند.

ذخیره‌ی سلامتی نیز بهترین راهکاری است که افراد برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌توانید انجام دهند. استفاده از میوه و سبزیجات، نوشیدن آب به مقدار کافی، مصرف سبوس دار، دوغ و انواع پروتئین گیاهی، استفاده از چربی‌ها، زغال‌هایی که از گیاهان مانند ماهی، کد و خرطال می‌آیند، از روش‌های که به عنوان مصرف آرامش‌بخش مانند گیاهان همچون گیاه‌چای، زعفران که دارای خواص ضدآکسیدانی است و در اتصال با تغییر سندها و درمان بیماری‌های دیگر سودمند هستند. به همراه رعایت توجه به توصیه‌شدهای پزشک خود برای دست‌یابی به سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی کافی خواهد بود.


نمک صورتی
زمینِ نو

منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن